بهبود فردی و موفقیت در روابط اجتماعی

0 98

همانطور که می دانیم برقراری روابط اجتماعی یکی از مهارتها و توانایی های مثبت در زندگی آدمهاست که بعضی ها از این قابلیت برخوردار نیستند. داشتن روابط اجتماعی برای پیشرفت در موقعیت های اجتماعی ضروری است. در دنیای مدرن امروزی که دائم در حال پیشرفت است نحوه برقراری ارتباط با دیگران می تواند به تدام بهبود فردی در زندگی کمک کند.

همانطور که اشاره شد روابط اجتماعی می تواند تاثیر بسیار زیادی در زندگی افراد داشته باشد. گاهی این روابط اجتماعی محدود به یک نفر و گاهی ارتباط با چند نفر است اما به هر حال برای آشنا شدن با افراد در اجتماع باید اعتماد به نفس روبرو شدن را داشته باشید.

اهمیت بهبود فردی در روابط از آنجایی شروع می شود که گاهی توانایی ارتباط با دیگران، موقعیت های اجتماعی خاصی را پیش روی ما قرار می دهد. اگر در این خصوصیت ضعف داشته باشیم ممکن است امکان موفقیت را از دست بدهیم. افراد در برخوردهای اجتماعی خود واکنش های متفاوتی دارند؛ بعضی ها در برخورد اول می توانند کاملا صمیمانه و راحت باشند اما عده ای دیگر نیاز دارند چند بار طرف مقابل را ملاقات کنند تا بتوانند راحت با او صحبت کنند.

به هر حال از آنجایی که آداب معاشرت بسیار پر اهمیت هستند و بدون روابط اجتماعی نمی توانیم زندگی خوب و مثبتی را تجربه کنیم باید روی این رفتارهای خود و بهبود فردی بیشتر کار کنیم. برای ایجاد روابط موثر با دیگران باید مهارت هایی را کسب کنیم که برخی از مهم ترین آنها در اینجا عنوان می شود.

ارتباط اول را به ملاقات های بعدی بکشانید

هنگامی که فردی را برای اولین بار ملاقات می کنید باید بذر ارتباطات بعدی را بریزید تا فرصت بیشتری برای آشنایی و صمیمیت داشته باشید. البته نوع ارتباط شما با دیگران هم باید مد نظر قرار گیرد. اگر این یک رابطه صرفا کاری ست، نیازی نیست بیش از حد صمیمی شوید. گاهی نگه داشتن مقداری فاصله و حریم اجتماعی لازمه کار است.

در اولین ملاقات سعی کنید مانند غریبه ها با آن فرد برخورد نکنید و ارادت و احترامات لازم را ابراز کنید. دست دادن و یا بالا بردن دست برای عرض ارادت تاثیر ماندگاری در ذهن بر جا می گذارد. هنگام صحبت کردن لبخند به لب داشته باشد و لحن صحبت تان را گرم تر کنید و نشان دهید که احساس خوبی از این ارتباط دارید.

این موارد باعث می شود رفتار شما در ذهن دیگران ثبت شود و تمایل داشته باشند باز هم شما را ملاقات کنند.

به صحبت های دیگران گوش فرا دهید

یکی از اولویت ها در بهبود فردی روابط اجتماعی، شنونده خوب بودن است و یکی از خصلت هایی است که شخصیت جذابی از شما برای دیگران می سازد. اگر به هر دلیلی شنونده خوبی نیستید بهتر است روی این مهارت خود کار کنید. بهبود فردی در این زمینه به شما کمک می کند تا پیش از هر صحبتی به حرفهای دیگران گوش فرا دهید تا بتوانید با رفتار آنها بیشتر آشنا شده و به آنها آرامش دهید.

گوش دادن به حرف های دیگران
بهبود فردی با گوش دادن به حرف دیگران

ویژگی های مثبت آدمها را بشناسید

در روابط تان با دیگران سعی کنید ویژگی ها و توانایی های مثبت آنها را بشناسید و از آنها تمجید کنید. ایجاد احساس خوب و مثبت تایید شدن در طرف مقابل، ارتباطات شما را با دیگران قوی تر می کند. اگر کمی به احساس خودتان فکر کنید متوجه می شوید که آدم ها از تعریف و تمجید دیگران بسیار خوشحال می شوند. یکی از مراحل بهبود فردی این است که در معاشرت با دیگران مشاور خوبی باشید و آنها را برای موفقیت های بعدی زندگی تشویق کنید.

برخورد خوب و شایسته در بهبود فردی

یکی دیگر از قوانین اصلی برای بهبودفردی در روابط اجتماعی، برخورد گرم و مهربان همراه با احترام است. کاری کنید که تجربه ملاقات تان با دیگران به یک خاطره خوب و دوست داشتنی تبدیل شود. اگر کاری از دست تان بر می آید برای دیگران انجام دهید تا به شما اعتماد داشته باشند.

شناخت و درک متقابل در بهبود فردی

یک مهارت مهم که همه افراد باید آن را بیاموزند این است که سعی کنند ویژگی های دیگران را با دقت بشناسند و در روابط تاثیر خوبی روی آنها بگذارند.  برقراری ارتباط موفق مهارتی است که تنها با درک و شناخت متقابل امکان پذیر می شود. هنگامی که برای اولین بار قرار ملاقات می گذارید رفتارهای افراد را زیر نظر بگیرید تا بدانید چه مواردی برایشان اهمیت دارد.

بعضی افراد تمایل دارند بیشتر درد دل کنند و دنبال یک گوش شنوا می گردند. گذشت کردن و گوش فرا دادن به آنها حس آرامش و درک متقابل در آنها ایجاد می کند.

مهارتهای ارتباطی یکی از شاخه های اصلی بهبود فردی است و باعث موفقیت های فرد در جامعه و حتی موفقیت های تیمی افراد می شود. هر چه انسان ها روابط اجتماعی مثبت تری برقرار کنند دایره دوستان و همراهان آنها و به عبارتی پشتیبان های اجتماعی شان گسترش می یابد. شناخت افرادی که توانمندیهای منحصر بفردی دارند و یا در زمینه ای استعداد درخشانی دارند که به پیشرفت حرفه شما کمک می کند، در همین زنجیره روابط اجتماعی امکان پذیر می شود.

به این مطلب امتیاز دهید.
ارسال یک پاسخ