رابطه بهبود فردی با موفقیت چیست؟

0 564

ماهیت وجود انسان به گونه ای است که پیوسته به دنبال پویایی و پیشرفت در جنبه های مختلف زندگی است. تبعا هر پیشرفتی در زندگی لازمه ایجاد تغییرات و به وجود آمدن پیچیدگی هایی در زندگی برای هماهنگ شدن با محیط پیرامون و ارتباطات اجتماعی است. تغییر و تحول در زندگی هر فردی باعث بهبود فردی می شود که یک فرآیند ضروری برای حرکت رو به رشد و موفقیت است.

این مسئله چندان ارتباطی با سن و جنس ندارد و هر انسانی در هر موقعیتی نیاز دارد با رشد و پیشرفت روی اهداف آینده زندگی اش سرمایه گذاری کند. حالا باید ببینیم انسان با چنین ماهیت وجودی و نیاز مداوم به پیشرفت چگونه باید خودش را برای این موقعیت ها آماده کند. واضح است که مهارت های فردی و تخصص های ویژه انسانها را از هم متمایز می کند و آنها را در جایگاههای مختلف اجتماعی قرار می دهد.

هر فردی برای اینکه در عرصه های مختلف زندگی به موفقیت برسد باید در صدد ایجاد تفاوت هایی با گذشته شخصی اش و همچنین با اطرافیانش باشد. بنابراین آنچه در بهبود فردی و رسیدن به موفقیت های پایا مهم و اساسی است، کسب مهارتهای منحصر بفرد بر پایه استعدادهای درونی است. کسب مهارت های فردی به ما کمک می کند پا در مسیری بگذاریم که می تواند موفقیت های آینده را تضمین کند.
اولین اقدام برای تغییر و قرار گرفتن در مسیر موفقیت مشخص کردن هدفی است که می خواهیم به آن برسیم.

تعیین می کنیم دنیای مطلوبی که در ذهن داریم کجاست و برای رسیدن به آن و بهبود فردی چه کارهایی باید انجام دهیم. دومین مرحله برنامه ریزی و تعیین خط مشی هایی است که روند زندگی ما را با تغییرات شگفت انگیزی گره می زند.

مطالعه و الگو برداری

مطالعه و الگو برداری هم در این مسیر می تواند بسیار کمک کننده باشد. چه بسا در مراحل برنامه ریزی راه هایی را انتخاب کنیم که افراد دیگر آن را پیموده اند اما به نتایج مناسبی نرسیده اند. بهبود فردی به عبارتی نوعی سرمایه گذاری همیشگی برای آینده و رسیدن به اهداف بزرگ است. اولین گام در این مسیر کشف استعدادهای بالقوه و برنامه ریزی برای تقویت آن در برابر چالش ها و اتفاقات زندگی است.

می توان گفت هر انسانی با توجه به مهارتهای فردی و پتانسیل هایی که در وجود خود دارد مسیر متفاوتی از بهبود فردی را انتخاب می کند. رشد استعدادها و توانایی های درونی، فرصت های شغلی بهتری را برای بالاترین کیفیت زندگی و تحقق آرزوها در افراد ایجاد می کند. برای رسیدن به حداکثر قابلیت ها در زندگی کسب مهارتهای مختلف یک نیاز ضروری است.

مهارتهایی که در مراحل مختلف زندگی نه تنها برای بهبود فردی بلکه برای گذر از چالش های زندگی به ما کمک خواهد کرد. تلاش برای افزایش مهارتها در راستای بهبود فردی موجب می شود تصمیمات بهتر و دقیق تری بگیریم و بتوانیم تغییرات موثرتری به وجود بیاوریم.

البته که بهبود فردی دو جنبه جسمی و ذهنی را در بر می گیرد. بدیهی است که جنبه های روحی روانی تاثیرات مستقیمی بر عملکرد ذهنی و در نتیجه کشف راهکارهای جدید دارند.

خروج از منطقه امن و بهبود فردی

کسب مدیریت زمان یکی از مهم ترین توانایی ها برای رسیدن به بهبود فردی است. استفاده از کوچکترین فرصت ها و برنامه ریزی برای آینده مواردی هستند که هر فرد موفقی اهمیت فوق العاده آنها را تایید می کند. اغلب افراد تمایل دارند در زندگی شخصی و حرفه ای در منطقه امن خود بمانند و از خروج از این محدوده و کسب تجربه های جدید می ترسند. اما غافل از اینکه ترس از کسب تجارب جدید آدم ها را از بهبود فردی و پیشرفت در زندگی محروم می کند.

برنامه های یکنواخت، خسته کننده و به دور از ریسک تجربه های تازه، فرد را در یک سطح مشخص از زندگی نگه می دارد و از توسعه فردی و رسیدن به موفقیت های بزرگ جلوگیری می کند.

بهبود فردی با افزایش اعتماد به نفس

همانطور که اشاره کردیم کسب مهارت های جدید یک حرکت جدی در مسیر موفقیت است. این موفقیت ها می تواند زیر بنای موفقیت های بزرگتری باشد که نیاز به یادگیری مهارت های تازه دارد. در حقیقت با کسب مهارت های بکر و تازه می توان وارد موقعیت های شغلی جدید و حیطه کاری بزرگتر شد. این فرآیند کسب تجربه ها و مهارتهای پی در پی باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند در مواجهه با ناملایمات و شکست ها مسیر حرکت خود را تغییر نمی دهند و نا امید نمی شوند.

به طور کلی در مورد راهکارهای بهبود فردی می توان گفت که استعداد، کسب مهارت های تازه و برنامه ریزی ذهنی و عملی لازمه پیشرفت و کسب موفقیت های عالی است که خودآگاهانه به دست می آید. فرآیند رشد و توسعه فردی بدون کسب تجربیات و برنامه ریزی برای اهداف بزرگ و کوچک امکانپذیر نیست.

به این مطلب امتیاز دهید.
ارسال یک پاسخ