چاکرای ششم؛ چشم شهودی بدن

182

ششمین چاکرای حیاتی بدن

در ادامه بررسی چاکراهای حیاتی بدن می رسیم به یکی از جالب توجه ترین آنها با نام چاکرای‌چشم سوم که در ادراک، تفکر و شهود، حقیقت جویی نقش دارد. چنانچه چاکرای‌ششم بدن با بقیه چاکراها هماهنگ عمل کند، ادراکی عمیق به واقعیتهای معنوی برای فرد باز می شود. به بیان واضح تر باید گفت چاکرای ششم شهودی قوی به ما می دهد که به یاری آن به بینش، خودشناسی و تعادل عاطفی می رسیم. در مقابل اگر چاکرای ششم انسداد ورودی یا عدم تعادل داشته باشد، با آسیب هایی مانند افسردگی، بیماری های روانی مانند دو قطبی، پارانویا، در سطوح ساده تر بدبینی، دید بسته و اختلالات خلقی درگیر می شویم.

اگر احساس می کنید با مشکلاتی در چاکرای‌ششم روبرو هستید، گاهی باید به پیشینه تربیت خانوادگی خود توجه کنید. در دوران کودکی خانواده آزاد اندیشی و خود آگاهی را به شما آموخته یا در محیطی بسته بزرگ شده اید؟ آیا آزادی عمل داشتید یا باید از والدین خود اطاعت کورکورانه می کردید؟

چاکرای ششم
چاکرای ششم

عملکرد چاکرای‌ششم

چاکرای‌ششم با نام آجنا (در زبان سانسکریت) یکی از مراکز اصلی انرژی در بدن است که به تقویت تخیل، شهود، خودآگاهی، آزاد اندیشی کمک می کند. چاکرای چشم سوم در ناحیه میانی پیشانی و بالای چشم ها قرار دارد. این چاکرای مهم با رنگ نیلی نمایان شده و با غده صنوبری مغز در ارتباط است.  از خصوصیات بارز چاکرای ششم می توان به موارد زیر اشاره کرد: رنگ چاکرای‌چشم سوم نیلی یا بنفش و مرتبط با عنصر نور است. از لحاظ فیزیکی به چشمها مربوط می شود و قاعدتا اثر آن در بینایی و شهود قابل مشاهده است. در صورتی که چاکرا در بهترین حالت تعادل خود قرار گرفته باشد، حقایق درونی و بیرونی را به وضوح درک و شهود می کنیم.

اهمیت بصیرت معنوی در مورد این چاکرا به اندازه ای زیاد است که به عنوان چشم درونی شهرت دارد. به عبارتی این چاکرای اسرار آمیز با انرژی نهفته خود درکی فراتر از عالم مادی به فرد می دهد. بنابراین قلمروهایی را تجربه می کنیم که در دنیای مادی تعریف شده نیست. چاکرای ششم توانایی های فوق حسی و شهود شناختی ما را فعال می کند و دریچه ای به روح و درک جهان کیهانی می گشاید.

نشانه های نامتعادل بودن چاکرای چشم سوم

 همانطور که در خصوص چاکراهای دیگر بدن توصیف شد اولین نشانه های عدم تعادل چاکرا از روی علائم جسمی و روحی مشخص می شود. در مورد چاکرای ششم هم بهترین راه تشخیص عدم تعادل توجه به احساسات، افکار، روابط و عملکردهاست. این نشانه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

در این حالت به احساسات درونی و شهودی خود بی توجه هستید و الهام و خلاقیت کمی احساس می کنید. در تفکرات واهی غرق می شوید. زودرنج و بی منطق می شوید، به سرعت به دیگران واکنش می دهید و ناراحت می شوید. به دیگران بی اعتماد هستید و روابط سطحی و اندکی دارید. از بیماری های خلقی و توهمات روانی رنج می برید. به دنیای مادی وابسته اید و نمی توانید با ذهن باز به دنیای ماورایی متصل شوید. رفتارهای مغرورانه و لجبازی دارید. از مشکلات سینوسی و اختلالات بینایی رنج می برید.

بیش از اندازه احساساتی و یا بیش از حد منطقی هستید. از میگرن یا سردردهای مزمن رنج می برید. نگاه متحجرانه و مادی به زندگی دارید و نمی توانید چارچوب ذهنی تان را تغییر دهید.

چاکرای چشم سوم
چاکرای چشم سوم

شیوه متعادل سازی ششمین چاکرای‌حیاتی بدن

اگر یک یا چند مورد از موارد مشابه بالا را در خود احساس می کنید، می تواند نشانه ای برای بیش فعال بودن چاکرای‌چشم سوم باشد. پس باید دست به کار شوید و در جهت متعادل سازی چاکرا اقدام کنید. در دسترس ترین راهکار برای حفظ توازن انرژی این است که با پای برهنه در طبیعت قدم بزنید. هر گونه تماس پوست با عناصر طبیعی مانند لمس خاک یا تماس با گیاهان و درختان به بهبود چاکرا کمک می کند. در واقع هر گونه اتصال با زمین به آرامش ذهن و بدن، پاکسازی ذهن، جذب انرژی، تقویت غرایز و آرام سازی احساسات کمک می کند. تمرین ویژه ای در ورزش یوگا وجود دارد که به تمرکز عمیق و ذهن آگاهی در ارتباط با زمین و حفظ تعادل چاکرای ششم کمک می کند.

در صورتی که امکان دسترسی سریع به طبیعت و تماس با زمین برای شما وجود ندارد، می توانید با تجسم خلاق در مدیتیشن چاکرای‌ششم این تاثیر را دریافت کنید. برای این کار باید در ذهن تان انرژی شفابخش زمین را تصور کنید که از طریق زمین به ورودی چاکرای ریشه نفوذ می کند و تا چاکرای چشم سوم جریان پیدا می کند. برقراری تعادل و توازن در چاکرای چشم سومی که بیش از حد فعال شده، به بازیابی تمرکز انرژی و هدایت انرژی به چاکراهای دیگر بدن کمک می کند. از سوی دیگر برای فعالسازی این چاکرا می توان از راهکارهایی مانند کتاب خواندن، یوگا، انجام فعالیت های خارج از محدوده امن، رایحه درمانی و سنگ درمانی و… بهره برد.

به این مطلب امتیاز دهید.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.