بهبود فردی زمینه ساز پیشرفت و موفقیت در زندگی

0 102

تا به حال به این فکر کرده اید که دلیل ناکامی هایتان در زندگی چیست؟ چرا هزاران راه برای رسیدن به هدف دیرینه تان امتحان می کنید اما هیچ کدام به مقصد نمی رسد؟ درست است که تلاش و اراده زمینه ساز خیلی از پیشرفت های ما در زندگی هستند اما در این مسیر پر پیچ و خم فاکتورهای دیگری مانند بهبود فردی هم دخیل است.

شاید این سوال را در ذهن داشته باشید که مفهوم بهبود فردی چیست و اصلا به چه کاری می آید؟ از واژه بهبود فردی به نوعی “توسعه شخصی IDP”  و یا “خود یاری” به معنای تلاش برای “خوبتر کردن خویشتن” و “بهبود و توسعه قابلیت های فردی” تعبیر می شود. اغلب افراد چیزی در این مورد نمی دانند و به همین دلیل موانع ناخواسته ای سر راهشان قرار می گیرد اما نمی دانند مشکل از کجاست.

توسعه شخصی درست از جایی آغاز می شود که با گسترش توانمندیها و آگاهی و دانش و بهبود مهارت های شخصیتی به طور آگاهانه نیروهای درونی خود را رشد می دهید. مهارتهایی که در این راستا کسب می کنید شامل ذهن، بدن و روح است. برای رسیدن به خوشبختی واقعی در زندگی لازم است تا همه جنبه های وجودی خود را به یک نسبت ارتقا دهید تا خلاء های درونی از رسیدن به موفقیت جلوگیری نکند.

بهبود فردی چیزی شبیه به نقشه رسیدن به گنج است. برای سفری پرماجرا که چالش های زیادی در مسیر آن وجود دارد ابزارهای زیادی نیاز دارید تا شما را به آن نقطه موفقیت برساند. البته همیشه مقصود از بهبود فردی رسیدن به موفقیت نیست بلکه گاهی تنها برای اینکه زندگی بهتری داشته باشیم باید از لحاظ عاطفی، اجتماعی، جسمی، ذهنی و مالی اقدامات اساسی انجام دهیم.

به نظر می رسد این صحبت عاقلانه ای باشد که: « توسعه شخصی، می تواند شما را فردی خوشحال تر کند»

بهبود فردی راهی برای خوشحال بودن
بهبود فردی راهی برای خوشحال بودن

چگونه بهبود فردی را شروع کنیم؟

حالا نوبت به این می رسد که قدم در مسیر بگذارید و در سفر شخصی خود رشد و توسعه فردی را آغاز کنید. ممکن است از قبل به طور آگاهانه پیشرفت های شخصی را آغاز کرده باشید، در این حالت هم می توانید به سطح بعدی بروید. پیش از هر کاری باید بدانید در زندگی چه انگیزه ها و اهدافی دارید و می خواهید به چه چیزهایی برسید.

بیایید ببینیم چه عاملی شما را به اینجا کشانده است تا برای بهبود فردی خود راهکاری بیندیشید؟ آیا به دنبال بهتر شدن شرایط زندگی و روابط تان نسبت به گذشته هستید یا اینکه می خواهید از نا امیدی بیرون بیایید. به هر حال آنچه واضح است چیزی ناخوشایند در روند زندگی تان شما را به چالش می کشد.

باید این مژده به شما بدهیم که اولین سطح یعنی پذیرش را با موفقیت گذرانده اید. حالا می دانید که خیلی از  اتفاقات زندگی عاقلانه و طبیعی نیستند و باید برای رهایی از آن کاری بکنید. بخش عمده ای از فرآیند بهبود فردی به آگاهی از ناخودآگاه برمی گردد. مزیت آگاهی از ضعف های درونی این است که پس از آن در جستجوی رفع نقص هایتان و یادگیری مهارت های جدید می روید.

بهبود فردی از طریق بالا بردن مهارت ها و یادگیری به تدریج لذت بیشتری ایجاد می کند و استرس های شما را از بین خواهد برد. شاید دلیل آن بالا رفتن اعتماد به نفس باشد، به هر حال در این شرایط اطمینان خاطر دارید که با دانش و آگاهی و مهارت هایتان در مقابله با چالش ها راهکارهای تازه پیدا خواهید کرد.

کسب آگاهی بیشتر باعث می شود ایده های روشن تری برای کار و زندگی داشته باشید. با اعتماد به نفس بیشتر در مهارتهای شغلی در موقعیت های بهتری در رقابت با مشاغل دیگر قرار می گیرید. مهارت های حل مسئله و برنامه ریزی شغلی تان بهبود می یابد و نگرش مثبت و رویکردهای جدید زندگی حرفه ای، شما را به سمت موفقیت های پایا می برد.

تغییرات پایدار در مسیر توسعه فردی

از همین امروز دست به کار شوید تا در مسیر توسعه فردی به تغییرات پایدار برسید. ایجاد تغییر مدت زمانی طول می کشد پس هر چه زودتر شروع کنید، سریعتر تغییرات را مشاهده می کنید. امروز برای بهبود فردی کاری انجام می دهید و فردا نتیجه آن را مشاهده می کنید. به عبارت دیگر شما فردا به فرد دیگری تبدیل می شوید.

اگر در مسیر بهبود فردی الگو و مربی داشته باشید کارتان خیلی راحت تر است چرا که بسیاری از تجربیات نادرست را دیگر تکرار نمی کنید. سعی کنید همیشه از اشتباهات دیگران درس بگیرید و آن را تکرار نکنید. برنامه ریزی برای آینده و مطالعه کردن دو اصل بعدی در راه توسعه شخصیتی هستند. تغییرات درونی باید کاملا مداوم و پیش رونده باشد.

همیشه مسئولیت اتفاقات زندگی را به عهده بگیرید. این باعث می شود نهایت تلاش تان را برای تغییر زندگی انجام دهید و هیچ گاه دیگران را در شکست هایتان مقصر ندانید. زندگی شخصی تان در اختیار شماست و هیچ کس دیگری به طور مستقیم در آن تاثیر نمی گذارد.

میانگین رتبه : ۵/۵ 😍 تعداد رای : ۱ امتیاز
ارسال یک پاسخ