بهبود فردی؛ چگونه به حداکثر ظرفیت درونی برسیم؟

0 170

بهبود فردی فرآیندی در زمینه خود ساختگی است که اغلب افراد از آن بی خبرند یا به طور ناآگاهانه آن را به کار می گیرند. چیزی که در همه ما مشترک است این است که می خواهیم از حداکثر توان دورنی مان برای رسیدن به موفقیت و خوشحالی در زندگی استفاده کنیم. بهبود فردی راهکاری است که با راهی میانبر کامیابی را نصیب تان می کند.

آنچه به دنبالش هستید به بیانی دیگر انجام کار عمیق و تمرکز کامل روی فعالیت های کنونی تان است. موفقیت و بهبود فردی دستاوردی نیست که در عرض چند ماه و چند روز بتوان به آن رسید. در این راه باید دوره های آموزشی متفاوتی بگذرانید، با افراد خبره و با تجربه معاشرت کنید، مهارتهای تان را گسترش دهید و در نهایت روی ضعف ها و قوت ها کار کنید.

البته عوامل ریز و درشت بسیاری هستند که در فرآیند بهبود فردی و رسیدن به موفقیت تاثیرگذارند اما اینها اصلی ترین فاکتورهایی است که باید روی آن برنامه ریزی کنید. زندگی پر از تکنولوژی و مدرن امروزی باعث شده است اعتماد به نفس ما برای به خاطر سپردن برنامه های کاری یا هر چیز دیگری از دست برود.

دستگاههای موبایل حالا همه چیز را ثبت می کنند و ما کمتر از نیروی ذهن استفاده می کنیم. شاید اولین گام برای بهبود فردی همین باشد که با تقویت حافظه روی قابلیت های ذهنی بیشتر کار کنیم. یکی از روش های افزایش کارکرد مغز و حافظه استفاده از محاسبات ذهنی است. این محاسبات باعث می شود به تدریج فعالیت مغز بیشتر شود و حافظه بهتری را تجربه کنیم.

احساس ارزشمندی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا در روابطتان با دیگران خیلی موفق نبوده اید و به سرعت عصبانی می شوید؟ یا نمی توانید حرف دلتان را بزنید و در لاک خود فرو می روید و درون ریزی دارید؟ چرا بعد از اینکه نمی توانید حرف بزنید خودخوری می کنید؟ چرا پس از این اتفاقات به جای راهکار پیدا کردن خودتان را با کار مشغول می کنید؟

این نشان می دهد که شما نیاز به اعتماد به نفس بیشتری دارید تا احساس ارزشمندی کنید. این احساس موجب می شود آنقدر به خودتان اطمینان داشته باشید که با حرف و رفتار دیگران تحت تاثیر قرارنگیرید. جالب است بدانید که آدم ها تله هایی در وجودشان دارند که اگر مراقب نباشند در دام این تله ها گرفتار می شوند. شایع ترین این تله ها، احساس بی ارزشی کردن است.

احساس ارزشمندی با بهبود فردی
احساس ارزشمندی با بهبود فردی

بهبود فردی با افزایش توانمندی ها

همه آدم ها به طور غریزی در جستجوی ثروت مادی و معنوی و کسب موفقیت هستند. حالا سوال این است که برای رسیدن به این توانایی ها چه اقدامات آگاهانه ای باید انجام شود؟ برای توسعه فردی و ارتقا شخصیت باید مهارت ها و توانمندیهای خود را به طور دقیق ارزیابی کنید. ببینید برای رسیدن به اهدافتان در زندگی کدام مهارت ها و قابلیت های منحصر بفرد به شما بیشتر کمک کرده است.

روی استعدادهای ذاتی و مهارت های خاص تمرکز کنید و آنها را روز به روز تقویت کنید. توسعه فردی به صاحبان کسب و کار ها انگیزه و جسارت می دهد تا مقدمات کار را قوی شروع کنند. توسعه و بهبود فردی سن، جنسیت و شغل خاصی را شامل نمی شود بلکه فرآیندی مطلوب است که در پیشرفت و موفقیت همه افراد در تمام جایگاه های اجتماعی موثر است.

بهبود فردی چه مفهومی دارد؟

برای اینکه توصیف ذهنی واضح تری از بهبود فردی داشته باشید باید بگوییم که توسعه فردی به معنای تلاش برای کشف مهارت ها و توانایی های بالقوه فرد و تمرکز و تقویت آنهاست. اگر در طول زندگی و در طول فعالیت های خود مهارت هایتان را بهبود دهید و از حداکثر قابلیت های خود استفاده کنید، خیلی سریع تر و با کیفیت بهتری به موفقیت می رسید.

لازمه رسیدن به بهبود فردی و موفقیت این است که یک طرح و برنامه ریزی دقیق و از پیش تعیین شده داشته باشید و در مسیر آن حرکت کنید. برنامه ریزی برای توسعه فردی مزیت دیگری هم دارد که باعث می شود از منطقه امن خود خارج شوید. روبرو شدن با موقعیت هایی که انتظارش را نداریم و چالش های حل نشده ای که پیش روی ما قرار می گیرد باعث می شود خود را در زمینه خاصی قوی تر کنیم.

بهبود فردی ما را به سمت تقویت و توسعه نقاط قوت و توانمندی هایمان سوق می دهد. تقویت مهارت ها ما را به فردی منحصر بفرد در شاخه فعالیت کاری تبدیل می کند که اعتماد به نفس وصف ناپذیری به ما می دهد. احساس رضایت مندی دستاورد دیگری است که در مسیر رشد و توسعه فردی به آن می رسیم. مزیت دیگر بهبود فردی افزایش خودآگاهی است که موجب می شود فرد نگاه دقیق تر و تخصصی تری به روند زندگی و شغل خود داشته باشد و به ارزش های درونی و تجربه های مثبت خود پی ببرد.

میانگین رتبه : ۵/۵ 😍 تعداد رای : ۱ امتیاز
ارسال یک پاسخ