بهبود فردی؛ راهی برای نجات از سردرگمی

0 261

با شنیدن واژه بهبود فردی مسلما مفهوم آن در ذهن تان شکل می گیرد و نیازی نیست آن را چندان از نظر مفهوم کلامی توصیف کنیم. آنچه که مسلم است این معنا چیزی فراتر از خود وجودی تان و اینکه باید روی توانمندیها و مهارت هایتان بیشتر کار کنید، نیست.

در فرآیند توسعه فردی دو مسئله کلیدی مد نظر است: اول اینکه روی مهارتی که دارید تمرکز کرده و بیشتر آن را به کار گیرید. مهارت هایتان را گسترش دهید و کیفیت بیشتری به آن بدهید.

همانطور که می دانید دنیا با سرعتی باور نکردنی در حال تغییر است و در همین لحظه که روی توانایی هایمان تمرکز کرده ایم، نیمی از چیزهایی که در پیرامون ما می گذرد دیگر بی کاربرد هستند و چیزهای جدید و کارسازتری جایگزین آنها شده است. به نظر می رسد حالا دیگر نمی توانیم به داشته های قبلی مانند اطلاعات، دانش، تجربه و…تکیه کنیم و باید آنها را بروز رسانی کنیم چرا که دیگر تکیه گاه کاملی نیستند.

اما نگران نباشید به یاری فرآیند بهبود فردی از خرد شدن زیر چرخ دنده های پیشرفت سریع زندگی مدرن رهایی می یابیم. اگر به خوبی بدانیم در عصر سریع تکنولوژی چطور عمل کنیم می توانیم خودمان را در حرکت به سمت پیشرفت با جهان هماهنگ کنیم.

بهبود فردی چه مهارت هایی را در بر می گیرد؟

از آنجایی که بهبود فردی به قابلیت های شخصی شما اشاره دارد، باید تمرکز اصلی خود را روی مهارت های فردی و توسعه آن بگذارید. البته نمی توان گفت که چه نوع مهارت هایی شخصیت شما را تحت تاثیر می گذارد بلکه این خود شما هستید که باید تشخیص بدهید کدام مهارتها ضرورت بیشتری نسبت به بقیه دارند. بهبود فردی دو بخش از شخصیت شما را تحت تاثیر قرار می دهد: بهبود ذهن و بهبود جسم.

اما به نظر ما بهبود فردی جنبه های گسترده تری را در بر می گیرد: طرز فکر، یادگیری، عملگرایی، مهارت های ارتباطی، توانایی حل مسئله، مهارت های جسمانی، مدیریت ذهن.

مهارت های بهبود فردی
مهارت های بهبود فردی

مهارت های ارتباطی

 به طور کلی هر نوع ارتباط شما با محیط پیرامونتان و حتی گاهی با خودتان، در دسته بندی مهارتهای ارتباطی قرار می گیرد. شاید عجیب به نظر برسد اما گفتگوهای دورنی با خودتان یا همان صدای دائمی که در ذهن با ما صحبت می کند نوعی از مهارت های ارتباطی است. ارتباط شما با دوستان، آشنایان، خانواده و همسر هم در این رده بندی قرار می گیرد. تاثیرات مثبتی که این نوع روابط در بهبود فردی دارند این گونه است: ارتباط موثرتر، فن بیان، آداب معاشرت، عزت نفس، حل تعارضات، اعتماد به نفس، جلوگیری از خودگویی های منفی، رفع خجالت و مهارت صحبت کردن در جمع

البته مزایای تاثیراتی که ارتباط با دیگران در بهبود فردی دارد، بسیار گسترده تر است اما این ها مهم ترین مواردی هستند که تاثیرات عالی روی توسعه شخصی دارد.

عملگرایی در بهبود فردی

 این خصوصیت تاثیر بی نظیری در بهبود فردی و پیشرفت و موفقیت شما دارد. هر چند که دانسته ها و مهارت های فراوانی داشته باشید اما نتوانید آنها را به کار گیرید فایده ای ندارد و زحمات تان بی ثمر می ماند. برای رشد و توسعه فردی باید دست به عمل بزنید و از اطلاعات تان به طور تجربی استفاده کنید. تنها در این صورت است که می توانید نتایج داشته های دورنی تان را به تصویر بکشید.

یادگیری

در طی پروسه بهبود فردی باید مهارت یادگیری را همزمان با پیشرفت تک تک بخش های اجتماع و دنیا بیاموزید. برای اینکه به طور مداوم رشد کنید باید دائما تجربه های تازه داشته باشید. دوره های آموزشی جدید را بگذرانید تا مهارتهایتان کامل شود.

مدیریت ذهن

برای آنکه انسان متفاوتی باشید و کارهای بزرگ و خاص انجام دهید باید ذهن منحصر بفردی داشته باشید. باید نگرش مثبت را تقویت کنید و دائما به دنبال ایده های تازه و راهکارهای عملی باشید. تسلط روی ذهن تقریبا مهم ترین اصل در موفقیت و بهبود فردی است. اگر دنیایی از دانش و علم و تکنولوژی را به همراه داشته باشید اما ذهن نا امید و منفی باف را به دوش بکشید، در سردرگمی هایتان غرق می شوید.

مهارت های جسمانی در بهبود فردی

برای اینکه ایده های ذهنی تان را به خوبی اجرا کنید نیاز به مهارت های جسمانی دارید. برای داشتن جسمی سالم باید مراقبت های کافی مانند تغذیه و ورزش را در برنامه زندگی خود بگنجانید. همین که برای ذهن و جسم خود اهمیت قائل باشید موجب می شود عزت نفس تان به تدریج بیشتر شود و تصمیم های بهتری برای امور کاری و حرفه ای تان بگیرید.

همانطور که اشاره شد بهبود فردی طیف وسیعی از مهارتها و قابلیت های درونی را شامل می شود. به طور کلی بهبود فردی یعنی روز به روز بهتر شدن یعنی شخصیت کامل تر و رشد یافته تری را جستجو کنیم. موفقیت از نظر هر فرد تعریف خاصی دارد اما آنچه واضح است آدمها بر اساس نیازهایشان اهداف را تعیین می کنند و هنگامی که به آن اهداف تعیین شده می رسند یعنی به بخشی از موفقیت دست یافته اند.

میانگین رتبه : ۴.۷/۵ 😍 تعداد رای : ۴ امتیاز
ارسال یک پاسخ