خود باوری ذاتی نیست بدست آوردنی است

0 979

 پادکست مقاله

خود باوری ذاتی نیست بدست آوردنی است

همه ما می خواهیم که بیش ترین سطح از اعتماد به نفس و خود باوری را داشته باشیم. با جسارت بگوییم من هر چه اراده کنم انجام می دهم و به همه خواسته هایم خواهم رسید. یا اینکه با جرات به مسائلی که علاقه نداریم نه بگوییم بدون اینکه از چیزی بترسیم. تجربیات ثابت کرده است که اعتماد به نفس یک اصل حیاتی و مهم در رسیدن به موفقیت های بزرگ است. اما چه کنیم تا به میزان بالایی از خود باوری برسیم؟

 

 

خود باوری هم مانند خیلی از مهارتهای دیگر آموختنی است. بخشی از آن به تربیت و آموزش در خانواده بر می گردد. مسلما در خانواده هایی که پدر و مادر افراد موفق و با اراده ای باشند، فرزندانی قوی و با جسارت پرورش می دهند و به ندرت خلاف این اتفاق می افتد. اما بخش دیگری از این پرورش درونی، به کسب تجربه و آموزش بر می گردد.

می دانید که کمبود خود باوری و اعتماد به نفس مشکلات زیادی در زندگی ایجاد می کند، در مواقعی باعث عقب ماندن شما در تحصیل و کسب و کار می شود. حتما به وضوح مشاهده کرده اید که افرادی که در جایگاه اجتماعی خوبی هستند همه از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند.

ممکن است شما مدتها تصمیم داشته اید شغل تان را ارتقا دهید اما به دلیل مواجه شدن با چالش های جدید از جمله شبکه سازی با افراد دیگر یا صحبت کردن در جمع، از رویایی با آن صرف نظر کرده اید. همانطور که مشخص است نبود خود باوری کافی مشکلات عدیده ای در راه پیشرفت ایجاد می کند. خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که به طور ذاتی اعتماد به نفس بالا و گاه حتی نوع کاذب آن را دارند و آرزو می کنیم که ای کاش می توانستیم بخشی از این اعتماد به نفس را بدست آوریم.

خبر خوب اینکه می توانیم با یک سری تکنیک های کاربردی اعتماد به نفس مان را تقویت کنیم و با ترس و تردید های همیشگی خدا حافظی کنیم. در این فرصت کوتاه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

ما انسانها در برخی زمینه ها مانند شغل مان در زندگی ضعف اعتماد به نفس داریم اما در مقابل موارد دیگری هم هستند که در آنها تا حدی موفق بوده ایم. هر چند که ممکن است موفقیت در آن کار به نظرتان ساده بیاید و بگویید این که چیز خاصی نیست و همه از پس آن بر می آیند. اما مواردی مانند بزرگ کردن بچه هم مهارت های خاصی هستند که به چشم نمی آیند.

 

 

 خود باوری

چگونه به خود باوری برسیم؟

روی یک کاغذ لیستی از مهارت هایی که دارید یادداشت کنید حتی اگر خیلی ساده است. بعد کمی فکر کنید و ببینید کدام یک از این مهارت ها را می توانید در پیشرفت های کاری تان استفاده کنید. گاهی آزمودن مهارت های قبلی تان تجربیات خوبی حاصل می کند که به افزایش خود باوری کمک می کند.

فرض کنید می خواهید در منطقه ای کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید و حالا باید به کمک مهارت های بازاریابی خودتان را به دیگران بشناسانید. ممکن است ابتدا اعتماد به نفس تان پایین باشد چون کسی را در آن محدوده نمی شناسید اما مدتی که برای معرفی کارتان تلاش کنید، خواهید دید که تنها باید خوش صحبت باشید.

بهترین راه برای افزایش خود باوری خلق موفقیت های دنباله دار است. برای اینکه در هر کاری اعتماد به نفس  به دست بیاورید از کارهای کوچک شروع کنید، مثلا اول فیلم های سخنرانی را مشاهده کنید. برای تعداد کمی از همکارانتان صحبت کنید. هر قدم از این کارها ترس هایی به همراه دارد اما به مرور با هر بار موفق شدن اعتماد به نفس تان یک پله بالاتر می رود و متوجه می شوید که از پس خیلی از کارها بر می آیید.

گاهی ضعف در خود باوری به دلیل ترس از انجام کار است و هنگامی که قدم اول را بر می دارید نا خودآگاه اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید.

 

اولین گام در خود باوری

سعی کنید دستاوردهایتان را تک به تک یادداشت کنید تا انگیزه تان برای ادامه کار بیشتر شود. حتی احساس تان از هر مرحله را ثبت کنید با گذر زمان و رشد توانایی ها و مهارت ها از محدوده راحتی تان فراتر می روید و پیشرفت را مشاهده می کنید. تفاوت اصلی که انسانهای موفق با افراد سرخورده دارند این است که هنگام نه شنیدن و رویارویی با مشکلات نا امید نمی شوند. از شکست ها عبرت می گیرند و با خود باوری به راه خود ادامه می دهند. هنگامی که با بکارگیری تکنیک هایی اعتماد به نفس خود را بالا ببریم، انگیزه های مان بیشتر و بیشتر شده و به خود باوری می رسیم.

از تمام این موارد که بگذریم اعتماد به خدا اولین اصل و مهم ترین عامل برای رسیدن به خود باوری است. اینکه اطمینان داشته باشید نیرویی ماورایی همیشه پشتیبان شماست که در تمام مراحل حامی شما خواهد بود. توکل به خدا در کنار جدیت و تلاش، اعتماد به نفسی ایجاد می کند که می توان بلندترین قله های زندگی را با آن پیمود.

موفق باشید.

آکادمی باور
به این مطلب امتیاز دهید.
ارسال یک پاسخ