به کمک ذهن آگاهی با عزت نفس پایین مبارزه کنید

0 1,068

اگر هنوز هم به زندگی ادامه می دهید و امیدوار هستید معلوم است که گه گداری با عزت نفس پایین مبارزه کرده اید. شما شدیدا تمایل دارید یک انسان خیلی خوب باشید، اینکه چه راههایی را امتحان کرده اید مهم نیست آنچه اهمیت پیدا می کند این است که در حال حاضر رضایت ماندگاری از خود ندارید. حال خوبتان را به تایید و نحسین دیگران مشروط کرده اید. اگر آنها شما را تایید کنند حال خوبی دارید اما این حال خوب هم مدت زیادی طول نمی کشد و دوباره احساسات بد و منفی مانند پتک بر سرتان کوبیده می شود.

گاهی پیش می آید که ساعت ها به این فکر می کنید که ای کاش ایراداتی که حالا به مشکلی اساسی تبدیل شده را رفع می کردید. یکسره به خودتان سرکوفت می زنید که چرا اینقدر چاق هستم؟ من از پس هیچ کاری بر نمی آیم؟ چرا نمی توانم در شغلم موفقیت کسب کنم؟ من رفتارهای سنجیده ای ندارم. دائما خودتان را سرزنش می کنید و ویژگی هایی در خودتان را که دوست ندارید مخفی می کنید. به جایی می رسد که حتی احساس می کنید لیاقت شغل و دوستان تان را ندارید.

قضیه به اینجا هم ختم نمی شود . لحظاتی هست که احساس بهتری دارید اما مدت زیادی طول نمی کشد که دوباره به همان جنگ درونی بر می گردید.

آیا تا به حال به صدای دردناک عزت نفس پایین تان گوش داده اید؟

ذهن ما مانند دستگاهی است که دائما افکار سردرگمی را بیرون می دهد. ما در طول روز به طور مستمر خودمان، دیگران و محیط پیرامون را تحلیل می کنیم. اما در این میان ارزیابی هایی که از خودمان داریم یا ناقص است و یا نادرست و همین باعث عزت‌نفس پایین می شود. همان گونه که شارون سالزبرگ معلم مراقبه به خوبی بیان می کند که دیدگاه ما نسبت به چیزهای اطرافمان مانند نگاه کردن به آسمان از داخل نی است.

باید خاطر نشان کنیم که افکار ما ممکن است درک کاملی از واقعیت درونی ما نداشته باشد. حالا سوال این است که اگر واقعا این مشکل را در شناخت خود واقعی تان و کنترل افکار منفی سردرگم داشته باشید چه می کنید؟ چه راه هایی را برای رهایی از عزت نفس پایین امتحان کرده اید؟ اگر بدانید که مشکل اصلی عزت نفس پایین شما نوع ارتباط با خود درونی تان است چه می کنید؟

شما دائما کوله باری از افکار منفی را با خود حمل می کنید. درست است که تا حدی انتقاد سازنده کارساز است اما چطور با این حد از اطمینان خودتان را ملامت می کنید؟ اگر بعدا متوجه شوید که در مورد خودتان اشتباه کرده اید چه؟ اگر بارها راههایی را برای مبارزه با عزت نفس پایین امتحان کرده اید اما موفق نبوده اید چرا به دنبال راههای دیگر نمی گردید؟

ذهن آگاهی روشی نوین برای مبارزه با افکار منفی

ذهن آگاهی روشی نوین برای مبارزه با افکار منفی به شیوه حضور در زمان حال و قضاوت نکردن خود و محیط و شرایط پیرامون است. یکی از تکنیک های ذهن آگاهی این است که به محض اینکه فکر منفی به سراغتان می آید آگاهانه مسیر افکارتان را عوض کنید و و با خود بگویید من دارم فکر می کنم که….

بعد از آن چشمانتان را ببندید و ببینید واقعا چه احساسی دارید . خیلی از افراد می گویند این شیوه به آنها کمک کرده تا افکار منفی را مهار کنند. هر چند که این یک روش درمانی نیست اما به شما می گوید که چه تغییراتی نیاز است تا بر عزت نفس پایین غلبه کنید.

تکنیک های ذهن آگاهی از طریق سه جنبه به شما کمک می کند:

در لحظه کنونی حضور داشته باشید

نگذارید ذهن تان با مسائل مربوط به گذشته یا آینده منحرف شود

در صورتی که آگاهی شما به مسائل دیگری معطوف شد سریعا به لحظه حال برگردید

بطور کلی ذهن آگاهی یعنی دنبال کردن هدفی خاص در لحظه حال، بدون اینکه خودمان و پیرامون مان را قضاوت کنیم. به طور واضح تر می توان گفت ذهن آگاهی ما را به آگاهی به آنچه در ذهن مان می گذرد معطوف می کند. بسیاری از مشکلات مربوط به پریشانی و عزت نفس پایین به خاطراتی در گذشته بر می گردد که اشتباه پیش رفته اند و یا تصوراتی که خبر از اتفاقی نامطلوب در آینده می دهند.

وقتی احساس می کنید آگاهی شما دستخوش مسائلی در گذشته شده است سریعا وضعیت را تغییر دهید و آگاهی تان را به لحظه حال برگردانید. سعی کنید روی کاری که دقیقا در همین لحظه انجام می دهید تمرکز کنید. هنگامی که از عزت نفس پایین رنج می برید دلیلش می تواند این باشد که هنوز درگیر شکست هایی در گذشته یا نگران اتفاقاتی در آینده هستید که ذهن شما روی لحظه حال تمرکز ندارد. یک گفته معروف وجود دارد که می گوید اگر یک پایت در گذشته است و پای دیگرت در آینده است، اکنون در حال تاسف خوردن هستی.

وقتی ذهن شما روی لحظه حال تمرکز ندارد سعی کنید هوشیارانه عمل کنید. ذهن آگاهی روی عزت نفس پایین و اضطراب اجتماعی تاثیرات مثبت عالی دارد.

موفق باشید.مصطفی نژادغفار : آکادمی باور
به این مطلب امتیاز دهید.
ارسال یک پاسخ