کارآفرینی ؛ نهالی که با تلاش و انگیزه به ثمر می نشیند

0 181

شنیدن اصطلاح کارآفرینی همیشه خوشایند و جذاب است و داستانهای متفاوتی از کارآفرینان مشهور و موفق جهان همواره مورد توجه بوده است. اما آیا تابحال به این فکر کرده اید که کار آفرینی چیست و چگونه پدید می آید؟ در دنیای مدرن، استارتاپ ها نقش مهمی در توسعه کسب و کارهای نوپا و پیشرفت اقتصادی کشورها داشته و به همین دلیل جایگاه بسیار مهم و کلیدی در توسعه اقتصادی دارند.

در شرایط کنونی اشتغال محلی، توسعه صنعت و ایجاد فرصت های شغلی پایدار همه در گرو کارآفرینی هستند بنابراین کار آفرینان افرادی هستند که بذر توسعه و پیشرفت صنعت کشورها را می کارند. این شرایط باعث می شود اشتغال کافی، افزایش درآمد، استانداردهای مناسب تر و بهتری برای زندگی ایجاد شود و با رشد اقتصادی جامعه، مردم در امنیت بیشتری قرار گیرند. حالا می رویم به سراغ اینکه آیا مفهوم کارآفرینی را می دانید؟ چه امتیازات و مزایایی دارد و تحت تاثیر چه عوامل اجتماعی قرار می گیرد؟

اصطلاح Entrepreneur که در فارسی به کارآفرین تعبیر می شود یک اصطلاح فرانسوی است که از اوایل سال ۱۷۲۳ برای توصیف فردی عنوان شد که با پذیرفتن ریسک اقتصادی، طرح کسب و کاری را می ریزد و آن را در همه شرایط مدیریت می کند تا به سودآوری مناسبی برسد. با این توصیف کارآفرین فرد خلاقی است که ایده های تازه ارائه می دهد و با پذیرفتن ریسک آن و با وجود تردیدهایی که برای عملی کردن ایده اش در ذهن دارد، فرصت شغلی جدیدی پدید می آورد.

کارآفرینی یک فعالیت پویای اقتصادی است

در حقیقت کارآفرینی یک فعالیت پویای اقتصادی با هدف کسب سود مالی و ارزش آفرینی و به کمک منابعی محدود برای راه اندازی کسب و کار و مدیریت آن به کمک فرد یا یک مجموعه است. از آنجایی که این ارزش آفرینی باید در شرایط ناامن و بی ثبات اقتصادی به طور مداوم انجام شود، هیچ گاه موقعیت یکنواختی ندارد و دائما تحت تاثیر مسائل متفاوت قرار می گیرد.

ذات کارآفرینی در آغوش کشیدن ریسک است که در خلق و اجرای ایده های مختلف پنهان شده است. عملی کردن ایده های تازه همیشه با اما و اگر هایی همراه است و ممکن است همیشه نتایج اجرای آن مثبت نباشد یا بلافاصله به سود نرسد. بنابراین کارآفرین برای رسیدن به نتایج زحمات خود باید با پشتکار و صبور باشد.

کارآفرینی مراحلی دارد

کارآفرینی هم مانند هر اقدام هدفمند دیگری نیازمند گذراندن مراحل خاصی است که معمولا به این صورت اجرایی می شود:

شناسایی فرصت اشتغال

کارآفرین در قدم اول با ذهن باز و خلاقیتی که دارد ایده ها و چالش های جدیدی را بررسی کرده و وجود خلاء و فرصتی پنهان در بازار را شناسایی می کند. پس از آن به دنبال راه حل هایی برای مشکلات و چالش هایی می گردد که تاکنون به طور مناسبی برآورده نشده است. حالا کارآفرین به هدف یافتن راه حل های تازه و نوآورانه برای رفع مشکل موجود از تجربیات و ایده پردازی های خود کمک می گیرد.

سپس از میان ایده های مختلف سود آورترین و عملی ترین آنها را انتخاب می کند و ارزش محصول را با توجه به فضای رقابتی و امتیازات آن در بازار مشخص می کند.

متقاعد کردن مردم برای خرید کالا یا خدمات

در این مرحله کارآفرین به کمک یک Business Plan از افراد مناسب مانند سرمایه گذاران و نخبگان دانشگاه کمک می گیرد تا طرح خود را اجرایی کند. در نهایت مجموعه ای مستعد برای تبدیل ایده خلاقانه به واقعیت تشکیل می شود. در مرحله بعدی کارآفرینی، منابع مورد نیاز مالی، اجرایی، نیروی انسانی و همچنین اطلاعات مورد نیاز برای سازماندهی تیم تولید محصول فراهم می شود.

همانطور که مشاهده کردیم کارآفرینی پتانسیل های بالایی برای شناسایی کمبودهای موجود در بازار و تامین آن با توانمندی های مدیریتی و ایده پردازی دارد. در واقع کارآفرین در طول یک پروسه یک مشکل را بررسی کرده و برای رفع آن راهکارهای مختلفی ارائه می دهد. پس از این راهکارها مختلف را از نظر بازدهی و هزینه بررسی می کند و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب می کند.

یکی از مزایای بزرگ کارآفرینی این است که با ایجاد سازمانها و شرکت های کارآمد و فعال، باعث شکل گیری محصولات و خدمات نوآورانه و خلاقانه ای می شود که به بازار مصرف وارد می شود و با تامین نیازهای جامعه شرایط زندگی را برای مردم بهبود می بخشد.

کارآفرینی؛ نهالی که با تلاش و انگیزه به ثمر می نشیند

عواملی که در کارآفرینی موثر است

کارآفرینی فرآیندی پیچیده و مبتکرانه است که تحت تاثیر دامنه گسترده ای از عوامل قرار می گیرد. این کار پشتکار زیادی دارد و برای غلبه بر مشکلات و رسیدن به موفقیت هیچ گاه سیر نمی شود. فرد کارآفرین اعتماد به نفس بالایی دارد و می تواند با شایستگی ها و توانمندیهای خود ایده پردازی کند و راهکارهای خلاقانه ارائه دهد.

کارآفرین مخاطراتی که در مسیر راهش وجود دارد به جان می خرد و این مهم ترین خصوصیت کارآفرین موفق است. فردی که با ابتکار عمل بدون نیاز به دستور یا درخواست دیگران و بی عذر و بهانه دست به کار می شود.

به این مطلب امتیاز دهید.
ارسال یک پاسخ