موفقیت یا پول؛ کدام ارجحیت دارد؟

0 578

 

موفقیت یا پول؛ کدام ارجحیت دارد؟

موفقیت و پول به طور عجیب و غریبی در هم آمیخته اند به طوری که نمی توان دقیقا نظر داد که پول باعث موفقیت می شود و یا موفقیت ما را به پول می رساند. اغلب ما بر این باوریم که بدون پول نمی توان به کامیابی قابل عرضی رسید و پول کلید همه مشکلات است. بهرحال این دو گزینه کالاهای گرانبهایی هستند که ما در زندگی دائما به دنبال شان می گردیم.

موفقیت یا پول؛ کدام ارجحیت دارد؟

در رابطه بین پول و موفقیت اولین سوالی که مطرح می شود این است که آیا افراد موفق با ثروت به این جایگاه رسیده اند و یا افراد موفق افرادی هستند که به ثروت می رسند؟ برای اینکه بتوانیم به درک خوبی از این ارتباط برسیم ابتدا باید به چیستی و چگونگی موفقیت بپردازیم. هر چند که موفق از نظر افراد متفاوت، تعاریف گوناگونی دارد اما به طور کلی می توان گفت یعنی رضایت از کسب و کار، رسیدن به اهداف،رسیدن به پول و ثروت، کسب مدارج علمی و تحصیلی، بدست آوردن مقام و… که باعث ایجاد آرامش و رضایت ما می شود.

چیزی که مسلم است بدون تلاش وپشتکار نمی توان به موفقیت رسید. از دیدگاه برخی افراد موفق بودن، انسان را به ثروت می رساند و در نتیجه موفقیت خود ثروت است. از سوی دیگر موفق شدن همیشه به پول و ثروت منتهی نمی شود. برای بعضی افراد همین که جایگاه اجتماعی مناسبی بدست آورند و بتوانند بر افکار عمومی جامعه تاثیر بگذارند به موفقیت رسیده اند.

با این توصیف موفق بودن برای همه آدم ها یکسان نیست و همه رسیدن به ثروت را خوشبختی نمی دانند بلکه برخی آن را در مشهور شدن، شاد بودن و یا زندگی آرام و بی دغدغه داشتن می دانند و افرادی هم وجود دارند که توقع شان از زندگی خیلی پیچیده نیست و رویاهایشان در به ثمر رسیدن فرزندانشان خلاصه می شود.

ثروت و موفقیت چه ارتباطی دارند؟

همان طور که گفتیم خیلی ها موفقیت را در رسیدن به ثروت می دانند اما ثروت برای همه پول و دارایی نیست و داشته های دیگر زندگی را شامل می شود. شاید در مواردی افراد با وجود ثروت زیاد بتوانند در برخی جنبه های زندگی حرفی برای گفتن داشته باشند و به موفقیت های جسته و گریخته ای برسند اما رضایت واقعی این نیست.

موفقیت زمانی معنا پیدا می کند که یک نقطه شروع و یک هدف داشته باشد و به دنبال آن سعی و همت زیادی می طلبد. این طور که از تجربیات بر می آید، کمتر پیش می آید که ثروتمندان انگیزه های قوی داشته باشند. اما برای کسی که از هیچ شروع می کند، ایده پردازی می کند و برای اثبات نظر و ایده اش از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند، می تواند در نهایت معنای واقعی موفق بودن را بچشد. کامیابی تنها یک کلمه نیست بلکه پشت پرده گسترده ای دارد و جنبه های معنوی مختلفی دارد. شاید برای اغلب ما راهی برای رسیدن به ثروت، ویلای آنچنانی و ماشین شاسی بلند باشد اما از دیدگاه خیلی افراد اینها بدون حس انسان دوستی و ارتقا شخصیت معنا پیدا نمی کند.

همان طور که گفتیم رسیدن به ثروت یک پیروزی بزرگ است. بدست آوردن پول و مقام هم شادی بی حد و حصری ایجاد می کند اما اعتقاد دارم که این کامل نیست. موفقیتی که با پول صرف باشد و حس بشر دوستی به همراه نداشته باشد، فناپذیر است. موفقیت معنویت، عزت نفس، روح و شخصیت بزرگ می خواهد تا حفظ اش کند. موفقیتی که تنها و تنها با پول بدست آمده است و یا بی قید و شرط با هدف ثروت دنبال می شود نمی تواند ریشه دار باشد.

چرا ثروتمند صرفا احساس خوشبختی ندارد؟

چشم انداز دیگری  هم وجود دارد و آن این است که افراد ثروتمند زیادی دیده می شوند که در مقایسه خود با رقبا، دوستان و اطرافیان خود را آدم موفقی نمی داند و شاید به رضایت لازم نرسیده اند. بنابراین همیشه لزوما ثروت و موفقیت ارتباط معناداری با هم ندارند و برای هر فرد تعریف منحصر بفردی دارند.

با این حال می توان گفت ثروت زمینه مساعد برای رسیدن به کامیابی را فراهم می کند اما تنها راه رسیدن به آن نیست. همان طور که موفقیت تعریف های مختلف دارد ثروت هم برای همه یکسان نیست. ممکن است فردی دنبال ثروت اندوزی باشد تا مال و ملک و دارایی را برای چند نسل ذخیره کند .اما ثروت واقعی باید ارزش خود را به طور مداوم حفظ کند و منجر به ایجاد در آمدی پیوسته باشد.

حتی معنای پول دار بودن و ثروتمند بودن هم تفاوت دارد. پول دار بودن یعنی تا این حد پول داشته باشید که هر چه بخواهید خرج کنید اما ثروت بیشتر به معنای تملک و دارایی هایی است که به شما این امکان را می دهد که با سرمایه گذاری آن را رشد دهید و از بابت هزینه هایتان در آینده نگرانی نداشته باشید.

بنابراین می توان گفت موفقیت یا پول هر دو می توانند انسان را به خوشبختی و رضایت برسانند چرا که هر دو هدف هستند. اما همه چیز بستگی به این دارد که آدمها موفق بودن را در چه می بینند و پول و ثروتمند شدن را در چه؟

منبع : آکادمی باور

میانگین رتبه : ۵/۵ 😍 تعداد رای : ۱ امتیاز
ارسال یک پاسخ