اهداف کار آفرینی را هوشمندانه برنامه ریزی کنید

0 1,012

اهداف کار آفرینی را هوشمندانه برنامه ریزی کنید

احتمالا شما هم در زندگی شخصی تان برای یکبار هم که شده به ایجاد کسب و کار و درآمدزایی فکر کرده اید. در شرایط کنونی جامعه و وضعیت بحران اقتصادی، جوانان پس از اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و از شرایط بازار کار سر در می آورند تازه می فهمند که در این وضعیت تنها راه چاره ایجاد کسب و کار شخصی و کار آفرینی است.

 

اگر قصد دارید استارتاپ یا کسب و کار خود را راه اندازی کنید اما دقیقا نمی دانید از کجا شروع کنید جای نگرانی ندارد با ما همراه باشید تا شما را با دنیای جادویی کار آفرینی آشنا کنیم.

اولین جرقه در کار آفرینی این است که شخص مدت ها در جستجوی یافتن کار است اما بعد از مدت زمانی متوجه می شود که باید دست روی زانوی خود بگذارد و بلند شود. اغلب افراد در این مرحله به این نتیجه می رسند که تمایل دارند کسب و کاری را شروع کنند اما نمی دانند از کجا.

البته برخی افراد هم با اینکه شاغل هستند اما اهداف بزرگتری دارند و تمایل دارند کار آفرینی کنند و کسب و کار خودشان را داشته باشند.

چند نکته کلیدی برای کار آفرین شدن

اگر از شرایط حال حاضر ناراضی هستید این را بدانید که هیچ کس جز خود شما نمی تواند شرایط را دگرگون کند. دست از بهانه آوردن و سرزنش مداوم برای اتفاقات گذشته زندگی بردارید. اینکه تقصیر را گردن همسر و خانواده یا وضعیت اقتصادی بیندازید دردی از شما دوا نمی کند.

تنها وقتی می توانید یک کار آفرین موفق باشید که تصمیم قطعی و اراده راسخ داشته باشید و با هر مانع کوچکی نا امید نشوید برای رسیدن به هدفتان از هیچ کوششی فروگذار نکنید.

کسب و کار مناسب روحیه تان را شناسایی کنید

چند وقت به خودتان فرصت بدهید تا به جنبه های مختلف وجودی تان پی ببرید. فکر کنید به چه زمینه های کاری علاقه مندید و کارتان در چه بخشی از جامعه می تواند مثمر ثمر باشد. بهتر است به صدای وجودتان گوش دهید و ببینید چه کاری عمیقا شما را خوشحال می کند. می توانید با این سوال شروع کنید که « چه کاری هست که حتی وقتی خیلی خسته و و درمانده هستم برای ادامه به من انگیزه می دهد؟»

پس از طی این مرحله حالا می رسیم به اینکه آیا کسب و کاری که انتخاب می کنید واقعا مناسب شماست؟ برای مشخص کردن استراتژی ها در کار آفرینی باید چند قضیه را برای خودتان واشکافی کنید.

۱- باید کارهایی را انتخاب کنید که تسلط کافی به آن دارید: به فعالیت ها و تخصص هایی که در گذشته داشته اید فکر کنید ببینید آیا می توانید با بکارگیری تخصص ها و مهارت های پیشین محصول یا خدماتی را به مشتریان ارائه بدهید؟

۲- از کسب و کار دیگران برای کار آفرینی ایده بگیرید: هنگامی که تصمیم می گیرید کسب و کار شخصی تان را راه اندازی کنید باید در مورد کارتان اطلاعات کسب کنید. گاهی به کار بردن روش های کسب و کار و بازاریابی دیگران نتایج بسیار خوبی به همراه می آورد.

۳- کار آفرینی باعث رفع مشکلی در جامعه شود: بهترین نوع کار آفرینی آن است که با ایده رفع مشکل و نیازهای جامعه به وجود آمده باشد. آیا محصول یا خدماتی که می خواهید به بازار عرضه کنید در شرایط کنونی وجود دارد یا نه؟ برای اینکه در کاری موفق شوید باید همه جوانب آن را در نظر بگیرید و دانش تان را در آن زمینه افزایش دهید.

یعنی منحصر بفرد بودن

برای کار آفرینی برنامه ریزی مهم ترین اصل است

اغلب افراد تصور می کنند باید خود را به جریان بسپارند و برای کارشان برنامه ریزی نمی کنند اما لازم است بدانید برنامه ریزی در کار آفرینی سریعتر شما را به اهدافتان می رساند. اگر می خواهید مثلا فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید پیش از هر چیز یک نشان تجاری طراحی کنید و استراتژی های کاری و ابعاد بازار را مشخص کنید. مدل کسب و کارتان را مشخص و هدف گذاری های بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشید.

پیش از اینکه هزینه ای صرف کنید باید بازار سنجی کنید و ببینید مردم محصول یا خدمات شما را می خرند یا نه؟ این کار با مصاحبه های حضوری با مشتریان میسر می شود. پس از اینکه از این بابت مطمئن شدید بررسی کنید اندازه بازار هدف شما تا چه حد است. چه قشری از جامعه مشتریان شما هستند؟ چرا آنها به محصول یا خدمات شما در زندگی روزمره نیاز دارند؟ چگونه مزیت های محصول تان را به دیگران معرفی کنید؟ پاسخ خیلی از این سوالات را می توانید با نظر خواهی از مشتریان هدف و طرح پرسش نامه های مناسب به دست آورید.

مدیریت امور مالی در کار آفرینی یکی از حیاتی ترین موارد است. توجه داشته باشید که زندگی شخصی و تجاری شما در روند کار آفرینی به هم پیوند خورده است بنابراین باید بتوانید تعادل را برقرار کنید. پیش از اینکه در کسب و کارتان به سود مناسب برسید لازم است امور مالی سرمایه های خود را به کمک نرم افزارهای مالی به خوبی مدیریت کنید.

موفق باشید. مصطفی نزادغفار : آکادمی باور

به این مطلب امتیاز دهید.
ارسال یک پاسخ